27 Disember 2011

Sanad Tasbih, Serban, Bersalam (Jabat Tangan) dan Memuliakan Tetamu

Sanad Tasbih
Pengijazahan sanad tasbih yang sampai kepada Imam Hasan Al-Basri bahawasanya dijelaskan sanad menggunakan butir tasbih itu bersambung dengan Imam Hasan Al-Basri iaitu seorang daripada golongan tabi'in yang banyak berguru dangan sahabat radiallahu anhu dan pasti tidak akan sama sanad "mereka" dengan sanad yang ada pada orang Islam. Nabi tidak pernah melarang sahabat dan pengikut di zamannya menggunakan tasbih untuk berzikir, sebagaimana yang tercatat di dalam hadis riwayat Abu Daud, Tirmizi dan al-Hakim bahawa telah wujud tasbih sejak zaman nabi lagi walaupun nabi tidak mengamalkannya secara sorih. Tasbih ketika itu ialah bermain dengan biji batu untuk mengira jumlah zikir subhanallah, alhamdulillah, Allahu akbar -33 kali

Sahabat Nabi yang berzikir dengan tasbih
a. Qasim bin Abdur Rahman berkata: “Abu Darda memiliki biji kurma yang diletakkan dalam beg. Apabila telah selesai solat subuh beliau akan mengeluarkannya satu persatu sambil bertasbih sehinggalah habis biji kurma tersebut dikeluarkan.”

b. Naim bin Muharrar bin Abu Hurairah cucu Abu hurairah telah berkata: “Sesungguhnya Abu Hurairah memiliki 2000 lembar benang . Beliau tidak akan tidur melainkan setelah bertasbih sebanyak lembaran benang tersebut.”

Tabiin Yang Menggunakan Tasbih

a. Imam Hasan Al-Basri

b. Ali bin Abdurrahman Al Mu'awi berkata Abdullah bin Umar melihatku, ketika aku sedang mempermainkan kerikil dalam solat .. (Hadis Riwayat Abu Daud Tajuk Memberi Isyarat Dalam Tahiyyat - الإشارة في التشهد)

Pandangan Ulama Tentang Tasbih
Imam Ibnul Jauzi berkata: “Sesungguhnya berzikir dengan tasbih adalah sunat berdasarkan hadis Sofiyah yang bertasbih dengan biji kurma atau batu.”

Dalam kitab Dururul Mukhtar (mazhab Hanafi) ada menyebutkan: “Tidak mengapa mengunakan tasbih sekiranya tidak riya”.

‘Ali Al ‘Ujaimi daripada Sayyid ‘Abdul Qadir Al Thabari daripada Sayyid Al Hishar Al Misri daripada Sayyid Abu ‘Abdullah Al Ghumari daripada Imam Ibnu Hajar Al ‘Asqalani daripada Abu Thohir Muhammad bin Ya’qub daripada Syeikh Jamaluddin Yusuf bin Muhammad bin Mas’ud daripada Taqiyyuddin Abu Al-Tsana’ Mahmud bin ‘Ali daripada Syeikh ‘Abdul Shamad bin Abu Al-Jaisy Al-Maqri daripada Abu Al-Fadhl Muhammad bin Nasir daripada Abu Muhammad ‘Abdullah bin Ahmad Al-Samarqandi daripada Syeikh Abu Bakar Muhammad bin ‘Ali Al-Salami Al-Haddad daripada Abu Nasr ‘Abdul Wahhab bin ‘Abdullah bin ‘Umar daripada Abu Al-Hasan ‘Ali bin Hasan bin Al-Qasim Al-Sufi daripada Abu Al-Hasan Al-Maliki daripada Imam Abu Al-Qasim Al-Junaid Al-Baghdadi daripada Sayyid Al-Sirriy Al-Saqati daripada Syeikh Ma’ruf Al-Kurkhi daripada Syeikh Busyra Al-Hafi daripada Syeikh ‘Umar Al-Makkiy daripada Sayyiduna Al-Hasan Al-Basri RA.”

Sanad Serban
Sanad serban adalah bagi menjaga tradisi sahaja, dan bukan suatu kewajipan. Istilah mendapat sanad serban berasal dari Abdur-Rahman bin ‘Auf radiallahu anhu yang menceritakan;

عممني رسول اللَّه صلى اللَّه عليه وآله وسلم
“Rasulullah sallahu alaihi wasallam telah memakaikan serban kepadaku…....”. (Hadis Riwayat Abu Daud)

Imam at-Tabrani meriwayatkan dari Abdullah bin Yasir yang menceritakan;

بعث رسول اللَّه صلى اللَّه عليه وآله وسلم علي ابن أبي طالب عليه السلام إلى خيبر فعممه بعمامة سوداء
“Rasulullah sallahu alaihi wasallam telah mengutuskan Saidina Ali bin Abi Thalib ke Khaibar, lalu baginda memakaikan serban kepadanya dengan serban berwarna hitam”. (Atsar menurut Imam as-Suyuti adalah hasan)

Orang yang mempersoalkan hadis serban ialah orang yang membenci sunnah nabi. Orang yang membenci Nabi ialah orang yang membenci Allah. Astaghfirullah. Siapa yang benci sunnah nabi memakai serban, belilah mozek dua kotak. Kalau mati esok, jangan tanam di kbur Islam, wasiat pada anak supaya tanam di jirat cina.

Ahli Sejarah Islam terkenal iaitu Ibnu ‘Asakir (meninggal tahun 571 Hijrah) meriwayatkan Tarikhnya dari Imam Malik yang berkata;

 أَنَا الْحَسَنُ بْنُ أَبِي بَكْرٍ أَنَا أَحْمَدُ بْنُ إِسْحَاقَ بْنِ بِنْجَابٍ الطِّيبِيُّ ، نَا الْحَسَنُ بْنُ عَلِيٍّ السَّرِيُّ ، نَا عَبْدُ الْعَزِيزِ الأُوَيْسِيُّ الْمَدَنِيُّ ، قَالَ : قَالَ مَالِكٌ : لا يَنْبَغِي أَنْ تُتْرَكَ الْعَمَائِمُ ، وَلَقَدِ اعْتَمَمْتُ وَمَا فِي وَجْهِي شَعْرَةٌ ، وَلَقَدْ رَأَيْتُ فِي مَجْلِسِ رَبِيعَةَ بِضْعَةً وَثَلاثِينَ رَجُلا مُعْتَمًّا
Tidak sepatutnya ditinggalkan/diabaikan amalan memakai serban. Sesungguhnya saya memakai serban sejak belum tumbuh rambut di wajah saya (yakni belum bermisai dan berjanggut)”. (Dikeluarkan oleh al-Khatib al-Baghdadi)

Sanad Bersalam/Berjabat Tangan (Hadis Musalsal - الحديث المسلسل)
Sanad bersalam (musalsal bil musofahah) adalah sanad yang paling istimewa kerana bersalam (berjabat tangan) dengan para masyaikh yang mempunyai sanad ini dijamin masuk syurga kerana salam yang bersanad hingga ke rasululullah adalah salam yang sangat diimpikan oleh semua ulama, ustaz dan pelajar dalam bidang keagamaan. Adakah ini batil? Saya akan keluarkan asal hadis yang menjadi sandaran ulama sufi ini.


وَقَدْ صَافَحَنِي مَوْلانَا وَشَيْخُنَا وَحَبِيبُنَا الشَّيْخُ الصَّالِحُ النَّاسِكُ حُسَيْنُ بْنُ عَبْدِ الرَّحِيمِ الْمَكِّيُّ ، أَيْضًا ، مِنْ طَرِيقِ الْمُعَمَّرِ ، قَالَ : صَافَحَنِي الشَّيْخ أَحْمَدُ بْنُ الْعَلامَةِ مُحَمَّدُ بْنُ نَاصِرٍ ، وَقَالَ :  مَنْ صَافَحَنِي أَوْ صَافَحَ مَنْ صَافَحَنِي إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ دَخَلَ الْجَنَّةَ . وَقَالَ : كَذَلِكَ صَافَحَنِي أَبُو سَالِمٍ عَبْدُ اللَّهِ بْنُ مُحَمَّدٍ الْعَيَّاشِيُّ ، وَقَالَ : كَذَلِكَ صَافَحَنِي الْعَلامَةُ أَبُو مَهْدِيٍّ عِيسَى الثَّعَالِبِيُّ الْجَعْفَرِيُّ ، وَقَالَ : كَذَلِكَ صَافَحَنِي الْعَلامَةُ الْحُجَّةُ أَبُو عُثْمَانَ سَعِيدُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ الْجَزَائِرِيُّ الشَّهِيرُ بِقَدُّورَةَ ، وَقَالَ : كَذَلِكَ صَافَحَنِي الإِمَامُ الْعَلامَةُ أَبُو عُثْمَانَ سَعِيدُ بْنُ مُحَمَّدٍ الْمُقْرِي ، وَقَالَ : كَذَلِكَ صَافَحَنِي سَيِّدِي أَحْمَدُ حَجِّيٌّ ، وَقَالَ : كَذَلِكَ صَافَحَنِي الْوَهْرَانِيُّ ، وَقَالَ : كَذَلِكَ صَافَحَنِي سَيِّدِي الإِمَامُ إِبْرَاهِيمُ التَّازِيُّ ، وَقَالَ : كَذَلِكَ صَافَحَنِي سَيِّدِي الإِمَامُ صَالِحٌ الزَّوَاوِيُّ ، وَقَالَ : كَذَلِكَ صَافَحَنِي الشَّرِيفُ مُحَمَّدٌ الْفَاسِيُّ ، نَزِيلُ الإِسْكَنْدَرِيَّةِ ، وَقَالَ : كَذَلِكَ صَافَحَنِي وَالِدِي الشَّرِيفُ عَبْدُ الرَّحْمَنِ ، وَعَاشَ مِنَ الْعُمْرِ مِائَةً وَأَرْبَعِينَ سَنَةً ، وَقَالَ : كَذَلِكَ صَافَحَنِي الشِّهَابُ أَحْمَدُ بْنُ عَبْدِ الْغَفَّارِ بْنِ نُوحٍ الْقُوصِيُّ ، وَقَالَ : كَذَلِكَ صَافَحَنِي الْمُعَمَّرُ أَبُو الْعَبَّاسِ الْمُلَثَّمُ ، وَقَالَ : كَذَلِكَ صَافَحَنِي رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ، وَقَالَ : "مَنْ صَافَحَنِي أَوْ صَافَحَ مَنْ صَافَحَنِي إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ دَخَلَ الْجَنَّةَ " , وصافح الشريف عَبْد الرَّحْمَنِ الفاسي الشَّيْخ عَبْد الرَّحْمَنِ الْخَطَّاب التونسي ، وَقَالَ لَهُ كَذَلِكَ ، وَهُوَ صافح الصقلي ، وَقَالَ لَهُ كَذَلِكَ ، وَهُوَ صافح المعمر ، وَقَالَ لَهُ كَذَلِكَ ، وَهُوَ صافح رَسُول اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ . .
(الكتب الفوائد الجليلة في مسلسلات ابن عقيلة)
"Sesiapa yang berjabat tangan denganku, atau dengan orang yang berjabat tangan denganku maka dia masuk syurga". (Dikeluarkan oleh Ibnu 'Aqilah. Hadis ini hadis palsu. Ibn Hajar di dalam al-Isobah fi Tamyiz al-Sohabah ketika menyebut tentang al-Mu'ammar, periwayat hadis berdusta dalam al-Musalsal bi al-Musafahah. Turut dikeluarkan di dalam kitab risalah al-musalsalat al-Kattani)

Maka setiap mereka akan berjabat tangan dengan guru mereka dengan dakwaan kononnya tangan tersebut telah berjabat dengan tangan sebelumnya secara berangkaian sehingga kepada Nabi shallallahu alaihi wasallam, dijamin masuk syurga.

Kata al-Syeikh `Abd al-Fattah Abu Ghuddah dalam komentarnya bagi kitab Zafar al-Amani:
“Hadith musalsal (berangkai) berjabat tangan tersebut adalah batil dan dusta. Tiada asalnya dan tidak pernah wujud”. Katanya juga: “Tiada keberkatan bagi pendustaan dan pembohongan hadis ini ke atas Nabi s.a.w. tidak dikira ibadat menulis cerita dongeng ini melainkan dengan niat untuk memusnahkannya”. (m.s. 272, 273, Damsyik: Maktab al-Matbu`at al-Islamiyyah).

Dalam Lisan al-Mizan Ibn Hajar al-Asqalani menyebut:
”Riwayat berjabat tangan Mu`ammar tidak akan diterima oleh orang yang berakal” (jilid 6, m.s. 68, Beirut: Muassasah al-`Ilm li al-Matbu`at,).

Adapun hadis musalsal bil musofahah (berjabat tangan) anasiyah hadisnya adalah hasan.

عَنِ اْلبَرَّاءِ عَنْ عَازِبٍ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ قَالَ: قَالَ رَسُوْلُ اللهِ صَلىَّ اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : مَا مِنْ مُسْلِمٍ يَلْتَقِيَانِ فَيَتَصَافَحَانِ إلاَّ غُفِرَ لَهُمَا قَبْلَ أنْ يَتَفَرَّقَا رواه أبو داود وغيره , وهو حديث حسن بشواهده كما قال محقق رياض الصالحين
Diriwayatkan dari al-Barra’ dari Azib radialllahu anhu Rasulullah sallallahu alaihi wasallam bersabda, “Tidaklah ada dua orang muslim yang saling bertemu kemudian saling bersalaman kecuali dosa-dosa keduanya diampuni oleh Allah sebelum berpisah.” (Hadis Riwayat Abu Dawud)

Tiada lagi persoalan tentangnya kerana diriwayatkan daripada orang-orang yang dipercayai. Hadis musalsal ini dari Anas bin Malik berkata:
حَدَّثَنَا سُلَيْمَانُ بْنُ حَرْبٍ حَدَّثَنَا حَمَّادٌ عَنْ ثَابِتٍ عَنْ أَنَسٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ مَا مَسِسْتُ حَرِيرًا وَلَا دِيبَاجًا أَلْيَنَ مِنْ كَفِّ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَلَا شَمِمْتُ رِيحًا قَطُّ أَوْ عَرْفًا قَطُّ أَطْيَبَ مِنْ رِيحِ أَوْ عَرْفِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
Telah bercerita kepada kami Sulaiman bin Harb telah bercerita kepada kami Hammad dari Tsabit dari Anas radliallahu 'anhu berkata; "Belum pernah aku menyentuh sutera dan tidak juga dibaj (jenis sutera lain) yang lebih lembut dibanding telapak tangan Nabi shallallahu 'alaihi wasallam dan belum pernah aku mencium suatu aroma sekalipun atau bau minyak wangi yang lebih wangi dibanding aroma atau wangi Nabi shallallahu 'alaihi wasallam". (Hadis Sahih Bukhari, Imam Ahmad, Imam Abu Hanifah, Al-Baihaqi dan lain-lain)

حَدَّثَنَا عَمْرُو بْنُ عَاصِمٍ حَدَّثَنَا هَمَّامٌ عَنْ قَتَادَةَ قَالَ قُلْتُ لِأَنَسٍ أَكَانَتْ الْمُصَافَحَةُ فِي أَصْحَابِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ نَعَمْ
Telah menceritakan kepada kami 'Amru bin 'Ashim telah menceritakan kepada kami Hammam dari Qatadah dia berkata; aku bertanya kepada Anas; "Apakah di antara para sahabat Nabi shallallahu 'alaihi wasallam sering berjabat tangan?" dia menjawab; "Ya." (Riwayat Bukhari)

عَنْ سَيِّدِنَا يَزِيْد بِنْاَسْوَدْ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ: اَنَّهُ صَلَّى الصُّبْحَ مَعَ النَّبِيُّ صَلَّى اللهعَليْهِ وَسَلّمْ. وَقالَ: ثُمَّ ثَارَ النَّاسُ يَأخُذوْنَ بِيَدِهِ يَمْسَحُوْنَبِهَا وُجُوْهَهُمْ, فَأَخَذتُ بِيَدِهِ فَمَسَحْتُ بِهَا وَجْهِيْ.-رواه البخارى

Diriwayatkan dari sahabat Yazid bin Aswad bahwa ia solat subuh bersama Rasulullah, lalu setelah solat para jamaah berebut untuk bersalaman dengan Nabi, lalu mereka mengusapkan ke wajahnya masing-masing, dan begitu juga saya bersalaman dengan tangan Nabi lalu saya usapkan ke wajah saya. (Hadis Riwayat Bukhari)

إن المؤمن إذا لقي المؤمن فسلم عليه وأخذ بيده فصافحه تناثرت خطاياهما كما يتناثر ورق الشجر
الراوي: حذيفة بن اليمان المحدث: المنذري- المصدر: الترغيب والترهيب - الصفحة أو الرقم:3/374
خلاصة الدرجة: رواته لا أعلم فيهممجروحا
الراوي: حذيفة بن اليمان المحدث: الألباني - المصدر: صحيح الترغيب - الصفحة أو الرقم: 2720خلاصةالدرجة: صحيح لغيره
الراوي: حذيفة بن اليمان المحدث: الهيثمي- المصدر: مجمع الزوائد - الصفحة أو الرقم: 8/39
خلاصة الدرجة: [فيه] يعقوب بن محمدبن الطحلاء روى عنه غير واحد ولم يضعفه أحد وبقية رجاله ثقات‏‏
Sesungguhnya mukmin itu apabila kamu berjumpa dengannya maka berilah salam kepadanya, dan mengambil tangannya lantas berjabat tangan, bertaburanlah dosanya seperti daun yang gugur dari pokok (Hadis Riwayat Al-Haithami dalam Majma' Az zawaaid, Al-Albani mengatakan ianya Sahih Lighairihi di dalam Sahih At-Targhib)

Sanad Musalsal ini daripada Abu Al-Qasim Al-Junaid Al-Baghdadi daripada Sayyid Abu Al-Nasr Al-Karkhoni daripada Sayyid Abu Yazid Al-Busthami daripada Sayyid Muhammad Al-Baqir daripada ayahandanya Sayyiduna Zain Al-‘Abidin ‘Ali bin Al-Husain daripada Sayyiduna Al-Husain bin ‘Ali daripada Sayyiduna ‘Ali bin Abu Thalib daripada Baginda Rasulullah. Dalam sanad yang sama dengan Musalsal Hadith Bil Syabakah ‘Bersalaman’ berbunyi:”

قَالَ : شَابَكَنِي الشَّيْخ أَحْمَدُ ابْنُ الْعَلَّامَةِ مُحَمَّدِ بْنِ نَصْرٍ ، وَقَالَ : شَابِكْنِي فَمَنْ شَابَكَنِي دَخَلَ الْجَنَّةَ . وَهُوَ شَابَكَ الشَّيْخ عَبْدَ اللَّهِ الْعَيَّاشِيَّ ، وَقَالَ لَهُ : شَابِكْنِي مثل ذَلِكَ ، وَهُوَ شَابَكَ الْعَلَّامَةَ عِيسَى الْجَعْفَرِيَّ ، وَقَالَ لَهُ مثل ذَلِكَ ، وَهُوَ شَابَكَ أَبَا عُثْمَانَ سَعِيدًا الْجَزَائِرِيَّ ، وَقَالَ لَهُ مثل ذَلِكَ ، وَهُوَ شَابَكَ أَبَا عُثْمَانَ سَعِيدًا الْمُقْرِي ، وَقَالَ لَهُ مثل ذَلِكَ ، وَهُوَ شَابَكَ سَيِّدِي أَحْمَدَ حِجِّيَّ ، وَقَالَ لَهُ مثل ذَلِكَ ، وَهُوَ شَابَكَ سَيِّدِي مُحَمَّدًا الْوَهْرَانِيَّ ، وَقَالَ لَهُ مثل ذَلِكَ ، وَهُوَ شَابَكَ الإِمَامَ إِبْرَاهِيمَ التَّازِيَّ ، وَقَالَ لَهُ مثل ذَلِكَ ، وَهُوَ شَابَكَ سَيِّدِي صَالِحًا الزَّوَاوِيَّ ، وَقَالَ لَهُ مثل ذَلِكَ ، وَهُوَ شَابَكَ الْعِزَّ بْنَ جُمَاعَةَ ، وَقَالَ لَهُ مثل ذَلِكَ ، وَهُوَ شَابَكَ الشَّيْخ مُحَمَّدَ بْنَ شَيْرِيزَ ، وَقَالَ لَهُ مثل ذَلِكَ ، وَهُوَ شَابَكَ سَعْدَ الدِّينِ الزَّعْفَرَانِيَّ ، وَقَالَ لَهُ مثل ذَلِكَ ، وَهُوَ شَابَكَ أَبَا بَكْرٍ الْبُوَاسِيَّ ، وَالشَّيْخَ نَاصِرَ الدِّينِ يَحْيَى بْنَ أَبِي بَكْرِ بْنِ ذِي النُّونِ الْمَلَطِيَّ ، وَقَالا لَهُ مثل ذَلِكَ . وَهُمَا شَابَكَا الصَّدْرَ الشَّيْخ مُحَمَّدَ بْنَ إِسْحَاقَ القُونَوِيَّ ، وَقَالَ لَهُ مثل ذَلِكَ ، وَهُوَ شَابَكَ الشَّيْخ الأَكْبَرَ مُحْيِي الدِّينِ مُحَمَّدَ بْنَ عَرَبِيٍّ ، وَقَالَ لَهُ مثل ذَلِكَ ، وَهُوَ شَابَكَ أَحْمَدَ بْنَ مَسْعُودِ بْنِ سِنْدَانَ الْمُقْرِي الْمَوْصِليَّ ، وَقَالَ لَهُ مثل ذَلِكَ ، وَهُوَ شَابَكَ عَليَّ بْنَ مُحَمَّدٍ الْحَايِكَ النَّبْهَرِيَّ ، وَقَالَ لَهُ مثل ذَلِكَ ، وَهُوَ شَابَكَ أَبَا الْحَسَنِ الْبَاعُوزَاوِيَّ ، وَقَالَ لَهُ مثل ذَلِكَ ، قَالَ الْبَاعُوزَاوِيُّ : "  رَأَيْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فِي النَّوْمِ ، وَشَبَّكَ أَصَابِعِي ، وَقَالَ : يَا عَلِيُّ شَابِكْنِي ، فَمَنْ شَابَكَنِي دَخَلَ الْجَنَّةَ ، وَمَنْ شَابَكَ مَنْ شَابَكَنِي دَخَلَ الْجَنَّةَ ، وَمَا زَالَ يَعُدُّ حَتَّى وَصَلَ إِلَى سَبْعَةٍ ، فَاسْتَيْقَظْتُ وَأَصَابِعِي فِي أَصَابِعِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ   " . قَالَ سَيِّدِي إِبْرَاهِيمُ التَّازِيُّ : وَهَكَذَا يَنْبَغِي لِكُلِّ مَنْ شَابَكَ أَحَدًا أَنْ يَقُولَ لَهُ : شَابِكْنِي فَمَنْ شَابَكَنِي دَخَلَ الْجَنَّةَ ، كَمَا قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لِلْبَاعُوزَاوِيِّ ، وكَذَلِكَ قَالَ كُلٌّ مِنَ الأَشْيَاخِ لِمَنْ شَابَكَهُ إِلَى أَنْ وَصَلَ إِلَيْنَا وَلِلَّهِ الْحَمْدُ عَلَى نِعْمَتِهِ ، إِلَّا أَنَّهُ زَادَ بَعْضُهُمْ : " فَمَنْ شَابَكَنِي إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ دَخَلَ الْجَنَّةَ " . انْتَهَى . قَالَ بَعْضُهُمْ : هَذَا الْحَدِيثُ وَإِنْ كَانَ رُؤْيَا مَنَامِيَّةً ، لَكِنْ لا بَأْسَ بِهِ لِلتَّبَرُّكِ
(الفوائد الجليلة في مسلسلات ابن عقيلة)
Al-Ba'uzawi berkata, "Rasulullah shallallahu alaihi wasallam datang kepadanya di dalam tidur, bersalaman dengan tanganku, dan berkata, siapa menjalinkan dan menyambung-nyambungkan akan masuk syurga, dan siapa sahaja menjalinkan salam ini dari jalinanku ini akan masuk syurga, dan bersambung-sambung hingga tujuh, apabila saya bangun, jari saya di jari rasulullah shallallahu alaihi wasallam. (Hadis dhaif jiddan bermimpi rasulullah dikeluarkan oleh Ibnu 'Aqilah. Tidak mengapa bertabaruk dengan ia).

Sanad Memuliakan Tetamu Dengan Tamar Dan Minuman

عَنْ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ مَنْ كَانَ يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ فَلْيَقُلْ خَيْرًا أَوْ لِيَصْمُتْ وَمَنْ كَانَ يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ فَلْيُكْرِمْ جَارَهُ وَمَنْ كَانَ يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ فَلْيُكْرِمْ ضَيْفَهُ
Dari Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam, beliau bersabda: "Barangsiapa beriman kepada Allah dan hari akhir, maka hendaklah dia mengucapkan perkataan yang baik atau diam. Dan barang siapa yang beriman kepada Allah dan hari akhir maka hendaklah dia memuliakan tetangganya. Dan barang siapa beriman kepada Allah dan hari akhir maka hendaklah dia memuliakan tamunya." (Hadis Riwayat Muslim, Bukhari, Abu Daud, Ibnu Majah dan lain-lain)

Kepentingan bersedekah walaupun sebutir kurma diumpamakan seperti hadis:

 فَلْيَتَّقِيَنَّ أَحَدُكُمْ النَّارَ وَلَوْ بِشِقِّ تَمْرَةٍ فَإِنْ لَمْ يَجِدْ فَبِكَلِمَةٍ طَيِّبَةٍ
Kerana itu, jagalah kalian dari neraka sekalipun dengan (bersedekah) sebutir kurma. Jika dia tidak memilikinya maka dengan berkata yang baik". (Hadis sahih Bukhari)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan