26 Disember 2011

Sejarah Mazhab Islam Bahagian 17 - Ibadi dan Hadari

Islam Ibadi
Pergerakan Ibadi, Ibadism atau Ibāḍiyya (Bahasa Arab: الاباضية al-Ibāḍiyyah) merupakan satu bentuk Islam yang berbeza dari Sunni dan mazhab Syiah . Ini adalah bentuk yang dominan Islam di Oman dan Zanzibar . Ibadis juga boleh didapati di Algeria, Tunisia, Afrika Timur serta Libya. Dipercayai  berasal dari pecahan Khawarij, ia dikatakan telah diasaskan kurang daripada 50 tahun selepas kematian Nabi Muhammad . Ahli-ahli sejarah serta cedikiawan Islam percaya bahawa ia adalah mazhab Islam yang melakukan kebaikan dari pecahan Khawarij. Walau bagaimanapun, Ibadis terus menafikan apa-apa berhubung dengan Khawarij.

Pengasasnya ialah Abdullah ibn Ibadh at-Tamimi. Pengikut mazhab ini bagaimanapun, mendakwa pengasas yang sebenar adalah Jabir ibn Zaid al-'Azdi dari Nizwa, Oman.

Masyarakat Ibadi secara amnya dianggap sebagai konservatif, misalnya Ibadiah menolak amalan qunut atau doa ketika berdiri sembahyang.
Pandangan mereka sama seperti Khawarij, di mana mereka percaya bahawa sikap orang yang beriman yang sebenar kepada orang lain adalah dinyatakan dalam tiga kewajipan agama:

1. walayah: persahabatan dan perpaduan dengan orang-orang yang beriman yang mengamalkan benar, dan dengan Imam Ibadi .

2. bara'ah: penceraian (tetapi tidak permusuhan) kepada orang-orang kafir dan orang-orang berdosa, dan orang-orang yang ditakdirkan untuk neraka .

3. wuquf: Keraguan terhadap orang-orang yang status tidak jelas.

Satu-satunya perbezaan yang ketara antara Khawarij dan Ibadi adalah mereka tidak mengkafirkan sahabat Nabi dan orang Islam.

Ibadi juga mempunyai beberapa perbezaan doktrin dengan Ahlussunnah, terutamanya dalam hujah:

1. Umat ​​Islam tidak akan melihat Allah pada hari pembalasan. Ini adalah berasal dari al-Quran di mana Musa (Musa) diberitahu apabila meminta untuk melihat Allah, "Anda tidak akan melihat saya." Ini adalah bertentangan dengan kepercayaan Ahlussunnah bahawa umat Islam akan melihat Allah dengan mata mereka pada hari kiamat. Imam Ali berkata dalam Nahj al-Balagha : "Mata tidak dapat melihat-Nya, tetapi dia boleh dilihat oleh realiti iman" .

2. Sesiapa yang masuk ke dalam api neraka itu, akan tinggal di dalamnya selama-lamanya. Ini adalah bertentangan dengan kepercayaan Ahlussunnah bahawa orang-orang Islam yang memasuki api neraka ini akan hidup di dalamnya bagi jumlah masa yang tetap, untuk membersihkan mereka daripada kelemahan mereka, dan selepas itu mereka akan masuk syurga. Walaubagaimanapun, orang-orang kafir akan berada dalam neraka selama-lamanya.

3. Al-Quran telah dicipta oleh Tuhan pada titik masa tertentu dalam. Ahlussunnah berpendapat bahawa al-Quran adalah ucapan Allah, seperti yang ditunjukkan oleh penderitaan Imam Ahmad ibn Hanbal semasa Mihna. Kebanyakan masyarakat Syiah juga berpendapat bahawa al-Quran telah diwujudkan, salah satu daripada banyak kepercayaan teologi bahawa mereka berkongsi dengan mu'tazilah .

4. Ibadi mempunyai hadis mereka yang dicipta sendiri (Koleksi hadith utama yang diterima oleh Ibadis al-Sahih al- Jami'i juga dikenali sebagai Musnad al-Rabii ibn Habib, seperti yang disusun semula oleh Abu Ya'qub Yusuf b. Ibrahim al-Warijlani)

5.  Semua khalifah mulai Muawiyah dianggap sebagai zalim kecuali Umar ibn Abdul Aziz, yang kepadanya pendapat berbeza. Walau bagaimanapun, pelbagai pemimpin Ibadi kemudian diiktiraf sebagai benar imam, termasuk Abdullah ibn Yahya al-Kindi Arab Selatan dan imam Rustamid dinasti di Afrika Utara.

Islam Hadari
Islam Hadhari (Arab: الإسلام الحضاري) atau "Islam yang bertamadun" merupakan teori kerajaan Malaysia pimpinan Abdullah Ahmad Badawi berasaskan Islam dari al-Quran. Ia bukanlah agama baru, bukan ajaran baru dan bukan mazhab baru. Ia adalah usaha untuk mengembalikan umat Islam kepada asas fundamental menurut yang terkandung dalam al-Quran dan Hadis yang merupakan teras pembinaan Tamadun Islam. Ramai ulama tidak mengiktiraf Islam Hadari kerana ia lebih cenderung kepada Komunisme dan Kapitalisme serta Kapitalisme iaitu ke arah memodenkan Islam. Tujuannya:

a. Visi: Menjadikan sebuah negara Islam contoh.

b. Misi: Melaksanakan agenda pembangunan negara dan ummah berlandaskan pendekatan Islam yang universal, maju, bertamadun, bertoleransi dan berimbang.

c. Objektif: Melahirkan individu dan masyarakat yang mempunyai kekuatan spiritual (rohani), akhlak, intelektual, material, mampu berdikari, berdaya saing, melihat ke hadapan, inovatif serta cekap menangani cabaran-cabaran semasa secara bijaksana, rasional, praktikal dan damai.

Prinsip Islam Hadari
Keimanan dan Ketakwaan Kepada Allah.
Kerajaan Adil dan Beramanah.
Rakyat Berjiwa Merdeka.
Penguasaan Ilmu Pengetahuan.
Pembangunan Ekonomi Seimbang dan Komprehensif.
Kehidupan Berkualiti.
Pembelaan Hak Kumpulan Minoriti dan Wanita.
Keutuhan Budaya dan Moral.
Pemeliharaan Alam Semulajadi.
Kekuatan Pertahanan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan